Vi ska vara lätta att nå och förstå.
Caroline Strand, verksamhetschef
Framtidens utmaningar kräver förändringar
Framtidens utmaningar kräver förändringar
Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och det måste vi förhålla oss till. Digitaliseringen har ändrat våra beteenden och samhället i grunden och man pratar i termer som den fjärde industriella revolutionen. Utvecklingen som pågår slår tvärs igenom traditionella verksamheter och alla utmanas.
Omsorgs- och socialförvaltningen står inför stora utmaningar med en åldrande befolkning, kompetens- och resursbrist samt allt högre förväntningar från medborgarna. För att möta denna utveckling måste digitaliseringens möjligheter användas i verksamheten för att optimera vår verksamhet och uppfylla medborgarnas och medarbetarnas förväntningar.
Under året har förvaltningen påbörjat sin digitala transformation genom strategiskt arbete i ledningsgruppen, kunskapslyft hos medarbetare och genom att praktiskt nyttja teknik för att arbeta smartare.
Genom att ta till vara på digitaliseringens möjligheter kan vi öka kvaliteten, tryggheten och tillgängligheten samt använda våra resurser till mer värdeskapande arbete. Digitala verktyg kan också öka tillgängligheten, delaktigheten och självständigheten för våra medborgare.
Tekniken är ganska enkel om vi jämför med att förändra människor och invanda beteenden.
Den stora förändring som digitaliseringen för med sig är ofta mycket utmanande för en traditionell verksamhet som en kommun. Våra inbyggda strukturer, beteenden och kultur blir ofta hinder. Det är vanligt att man lägger mer fokus på hur system ska fungera än hur det ska användas, mer tid på strategier än förändringsarbete och det slutar ofta med piloter och projekt istället för förändring i ordinarie verksamhet.
Förvaltningen har under året fortsatt att skapa en arbetsplats där vi vågar tänka och testa nytt. Genom att arbeta med förändringsledning och strukturer har medarbetarna under året fått vara med i workshops och arbeta tillsammans med de steg som krävs för att möta framtiden.
Samsyn och förståelse kring begrepp
Samsyn och förståelse kring begrepp
Första steget på digitaliseringsresan är att verksamheten får samsyn och förståelse kring begreppet digitalisering. Utan samsyn slutar ofta arbetet med digital transformation i fruktlösa diskussioner där man inte tar tillvara möjligheterna på ett effektivt sätt.
Nedan följer några begrepp som är bra att känna till när det handlar om digital transformation.
Digitalisering
Digitalisering innebär att omskapa en tjänst, produkt eller process utifrån användarnas behov och krav. Digital teknologi och internet är då möjliggörare. Digital transformation handlar alltså om de anpassningar vår verksamhet måste göra för att möta vår samtid och framtid.
Digitisering
Digitisering, eller datorisering, handlar om att göra analoga tjänster, produkter och processer till ett digitalt format. Här är fokus på tekniken, utan att förändra processen eller erbjudandet.
Välfärdsteknik
Välfärdsteknik handlar om att använda digital teknik i syfte att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet.
e-hälsa
Att använda digitala verktyg och utbyta information digitalt för att uppnå och bibehålla hälsa kallas e-hälsa. Hälsa innefattar fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande.
Innovation
Något nytt, något nyttigt och något som blir nyttiggjort, det är innovation. I offentlig sektor handlar det främst om att hitta nya perspektiv och nya lösningar på redan existerande utmaningar i samhället.
Interoperabilitet
Interoperabilitet är förmågan hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att överenskomna regler följs.
AI, artificiell intelligens
AI handlar om att träna och lära datorerna istället för att programmera dem efter förbestämda mönster. Det som krävs för detta är att vi mäter och samlar in mängder av data som datorerna kan lära sig av.
Agilt arbete
Agilt arbete innebär ett mer snabbrörligt arbetssätt med stort fokus på användaren. Att man släpper in användaren tidigt och utvärderar och förbättrar löpande under projektets gång. Man har större fokus på mål och visioner än detaljerade kravställningar.